Zarzuty UOKiK. Przedsiębiorcy nie podają najniższych cen przed promocją

W ciągu ostatniego półrocza w Polsce wprowadzone zostały przepisy, które mają na celu poprawę przejrzystości cen podczas promocji, jakie oferują przedsiębiorcy, w tym prowadzący e-sklepy. Nie wszyscy jednak zdają się stosować te regulacje prawidłowo, co wskazuje na konieczność przypomnienia, jak prawidłowo informować o obniżkach cen. UOKiK oskarżył 4  firmy o błędne prezentowanie promocji i zapewnia, że będzie kontrolował kolejne.

Zarzuty UOKiK. Przedsiębiorcy nie podają najniższych cen przed promocją
Monika Świetlińska 20 lipca 2023

Zrozum i przestrzegaj nowych zasad

Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzonymi od 1 stycznia tego roku, przedsiębiorcy informujący o obniżce muszą podawać najniższą cenę z 30 dni przed jej wprowadzeniem. 

Jak stwierdza prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, "najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki to teraz jedna z najważniejszych informacji dla konsumentów. Jest podstawą, do której musi odnosić się aktualna promocja. Obowiązek jej podawania ma ułatwić kupującym podejmowanie decyzji zakupowych i weryfikację rzeczywistej korzyści cenowej."

Trwają kontrole e-sklepów w Polsce. Bądź gotów na inspekcjęTrwają kontrole e-sklepów w Polsce. Bądź gotów na inspekcjęMonika Świetlińska

Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do sankcji ze strony UOKiK, które w ekstremalnych przypadkach mogą wynosić do 10 proc. rocznego obrotu. Do przedsiębiorców, którzy już stali się przedmiotem takich zarzutów, należą Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo.

Urząd zarzuca im m.in. niepodawanie najniższej ceny obowiązującej 30 dni przed wprowadzeniem obniżki bądź informowanie o niej w sposób nieczytelny, nieuwzględnianie w aktualnej promocji odniesienia do tej ceny, stosowanie filtrów i prezentacji ofert nieodnoszących się do niej i niekonsekwentne używanie innych punktów odniesienia.

Te cztery firmy nie są jedynymi, którym przygląda się UOKik z Inspekcją Handlową. Wystosowanych zostało ponad 60 wystąpień miękkich dotyczących zasad prezentowania obniżek, a w toku jest 12 postępowań wyjaśniających.

- Razem z Inspekcją Handlową monitorujemy zasady dotyczące wdrażania nowych przepisów. Badamy sklepy stacjonarne, portale internetowe oraz platformy. Jasno zapowiadałem, że po etapie sprawdzania i wyjaśniania, jeśli w dalszym ciągu będą występowały nieprawidłowości, to spotkają się one z reakcją po stronie organu. Najwięcej błędów zauważyliśmy w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Po pół roku obowiązywania nowych zasad ruszamy z zarzutami względem pierwszych czterech przedsiębiorców, nie wykluczając jednak kolejnych. Chcemy zapobiec dalszemu łamaniu praw konsumentów, ponieważ wyeliminowanie „żonglerki cenami” oraz dostarczenie kupującym rzetelnego punktu odniesienia w postaci najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką było głównym celem wprowadzonych zmian prawnych — mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Najważniejsze informacje dla przedsiębiorców prowadzących e-sklepy

Obniżki cen są ważnym narzędziem marketingowym, jednak muszą być przedstawiane w sposób przejrzysty i zgodny z prawem. Nie jest dopuszczalne, aby konsumenci dostawali komunikat o dużej obniżce procentowej bądź kwotowej, gdy w praktyce promocja nie jest dla nich korzystna w porównaniu do najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem.

E-sklepy oszukują i manipulują klientami?E-sklepy oszukują i manipulują klientami?Monika Świetlińska

Sprzedawca powinien prezentować najniższą cenę z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sposób czytelny i niebudzący wątpliwości konsumenta, niezależnie, czy jest to obniżka procentowa czy kwotowa. Co więcej, informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca informuje o rabatach dotyczących konkretnego produktu.

Przykładem niewłaściwego przedstawienia promocji jest sytuacja, gdy konsumenci widzą na stronie sklepu ofertę promocyjną bluzy damskiej dostępnej za 178 zł w rzekomo okazyjnej cenie, niższej o 15 proc. od „ceny początkowej”. Tymczasem przy porównaniu tej obniżki do najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem okazywało się, że cena jest aktualnie o 55 proc. wyższa.

Zgodnie z zaleceniami UOKiK, informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna być czytelna. Stosowanie małej czcionki, słabo widocznego koloru w zestawieniu z wyrazistymi komunikatami o cenie aktualnej bądź o wielkości rabatu — może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Ponadto urząd weryfikuje także inne obowiązki wynikające ze zmienionego prawa. Sprawdza, czy przedsiębiorcy podają dane kontaktowe, w tym numer telefonu, który powinien zapewniać możliwość efektywnego kontaktu, oraz czy konsumenci znajdą na platformach informacje o tym, czy oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy osoby prywatnej, co warunkuje np. kwestię odstąpienia od umowy.

Jak prawidłowo informować o obniżkach cen?

Przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy muszą zadbać, aby informacje o obniżkach były prezentowane w sposób zrozumiały dla konsumentów:

Nowe prawo dla dla e-commerce. Za niedostosowanie się kara do 10 proc. obrotuNowe prawo dla dla e-commerce. Za niedostosowanie się kara do 10 proc. obrotuMonika Świetlińska

    1. Najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki powinna być prezentowana w sposób czytelny i niebudzący wątpliwości konsumenta.
    2. Informacja o najniższej cenie powinna być łatwo dostępna i widoczna dla konsumentów. Możliwe jest to na przykład przez:
    • Wyróżnienie ceny. Stara cena powinna być wyraźnie wskazana, ale zdecydowanie różnić się od nowej, obniżonej ceny, na przykład przez przekreślenie, zmianę koloru lub rozmiaru czcionki.
    • Opis obniżki. Ważne jest, aby nie tylko pokazać starą i nową cenę, ale także w prosty i zrozumiały sposób wyjaśnić obniżkę. Może to być na przykład procentowa obniżka lub kwota, o którą cena została obniżona.
    • Data obniżki. Aby uniknąć wszelkich wątpliwości, dobrze jest również podać datę, kiedy obniżka została wprowadzona.
    • Historia cen. W niektórych sklepach internetowych można znaleźć wykresy historii cen danego produktu, które pokazują, jak cena zmieniała się na przestrzeni czasu. To może dać konsumentom lepsze pojęcie o tym, jak dużą wartość ma obecna obniżka.

    Jak możesz uniknąć błędów i kar?

    Nie masz pewności, czy właściwie prezentujesz ceny w swoim sklepie internetowym? Zleć audyt prawnikom specjalizującym się w prawie konsumenckim. Dlaczego? Audyty sklepów internetowych są niezwykle ważne z kilku powodów. Po pierwsze, są kluczowe do monitorowania zgodności z przepisami prawa, w tym zasadami dotyczącymi prezentacji cen, ale także polityki prywatności, regulaminu sklepu czy przepisów RODO. Lekceważenie tych obszarów może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.

    Po drugie, regularne audyty pozwalają unikać sporów z klientami, co może prowadzić do zwiększenia ich satysfakcji, lojalności i sprzedaży.

    Nowa czarna lista nieuczciwych praktyk rynkowych. Od 28 majaNowa czarna lista nieuczciwych praktyk rynkowych. Od 28 majaMonika Świetlińska

    Wreszcie, audyty sklepów internetowych są kluczowe dla utrzymania i poprawy pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania, dlatego, że nie narażamy się na niepochlebne komentarze, niskie oceny sklepu czy produktu, na które wrażliwe są algorytmy. Unikamy także krytycznych artykułów w mediach, czy choćby na stronie UOKiK, które negatywnie wpływają na reputację marki. 

    Regularne audyty sklepów internetowych są niezbędne dla każdego przedsiębiorcy chcącego utrzymać zdrową, bezpieczną i efektywną platformę e-commerce.

    Czy ten artykuł był przydatny?

    Tagi: prawo
    Udostępnij: